Grzesiek

Grafika - Krótki poradnik z podstawami dla początkujących

Rekomendowane odpowiedzi

PODSTAWOWE TYPY 

Wyróżniamy 2 podstawowe typy grafiki, opiszę oba w prosty, niekoniecznie dokładny sposób:

Pierwszym typem jest grafika rastrowa. Grafika rastrowa jest prezentowana na ekranie za pomocą bitmapy, czyli siatki złożonej z pikseli (kiedy w zleceniach ktoś podaje rozmiar, przykładowo 200x200, to chodzi właśnie o piksele), które mają odpowiedni kolor. Przykładem grafiki rastrowej są fotografie robione telefonem czy aparatem cyfrowym. Odsyłam również do wikipedii, by poczytać więcej https://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika_rastrowa. 

Drugim typem jest grafika wektorowa. W grafice wektorowej nie mamy czegoś takiego jak piksele, mamy za to obiekty, figury geometryczne lub bryły geometryczne (w zależności czy mówimy o grafice dwuwymiarowej czy trójwymiarowej). Mówiąc o obiektach mam na myśli kompletnie podstawowe figury, linie, krzywe czy okręgi. Najlepsze w grafice wektorowej jest to, że stworzony obraz możemy dowolnie powiększać bez utraty jakości, w przypadku grafiki rastrowej w czasie powiększania obraz będzie tracił na jakości i jednocześnie wyglądał coraz gorzej. Wikipedia: https://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika_wektorowa. 

 

PODSTAWOWE POJĘCIA 

Kilka pojęć, z którymi będziemy się często spotykać przykładowo w zleceniach. 

Sygnaturapodpis widoczny pod naszymi postami, mówiąc o sygnaturze mówimy najczęściej o obrazku o rozmiarach przeważnie nie przekraczających 600x300. 

Avatarnajprościej mówiąc jest to obrazek, którego używamy do identyfikacji siebie, najczęściej jest to coś, czym się interesujemy oraz nasz nick. 

Stock - stockiem nazywamy najczęściej fotografię, gotowy obraz. 

Render - jest to najczęściej postać lub obiekt, który nie posiada tła, gotowy do wklejenia na jakąś pracę bez konieczności jego wycinania. 

C4D lub Render C4D - jest to zazwyczaj abstrakcyjny kształt bez tła (lub na czarnym tle), przeważnie służy do wtapiania renderu czy też jako wypełniacz do pracy. 

Tekstura - pojęcie chyba każdemu znane, ale i tak wytłumaczę: teksturą nazywamy obraz, który możemy nakładać na nasza pracę, rendery itp. Tekstury mogą mieć mały rozmiar, ale zazwyczaj mogą być powielane i kładzione obok siebie tworzą spójną całość. 

 

PROGRAMY 

Przyszła kolej na programy. Więc zacznijmy od grafiki rastrowej, do jej tworzenia wykorzystujemy takie oprogramowanie jak: 

GIMP - jest to kompletnie darmowy program do tworzenia grafiki rastrowej. Oferuje całą gamę przeróżnych funkcji, ale mimo to jest przejrzysty i intuicyjny, co czyni go doskonałym na start. Polecany jest przede wszystkim początkującym grafikom, ale nie tylko, ludzie potrafią zrobić w nim świetne prace. 

Adobe Photoshop - płatny program oferowany przez firmę Adobe w ramach abonamentu fotograficznego (ok. 55zł miesięcznie). Jest potężnym narzędziem, które mimo ogromu możliwości pozostaje również przejrzyste, Interfejs jest dosyć prosty, ale pod niepozorną szatą kryje dziesiątki funkcji, których codziennie używa naprawdę wielu ludzi. Photoshop ma dużą społeczność, toteż nie trudno znaleźć do niego świetne poradniki zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych użytkowników. 

Paint - musiałem go wymienić ze względu na to, jak wiele memów, wprawiających miliony ludzi w niepohamowany śmiech, w nim powstało. Najbardziej podstawowy edytor grafiki, którego chyba nikomu nie trzeba przedstawiać, oferuje niewiele funkcji i służy głównie twórcom memów do rozbawiania ludzi. 

Do tworzenia grafiki wektorowej wykorzystujemy: 

Inkscape - udostępniany na takiej samej licencji co GIMP, kompletnie darmowy program dla początkujących służący do tworzenia grafiki wektorowej. Posiada sporo przydatnych funkcji, dzięki którym można uzyskać naprawdę ciekawe efekty. Podobnie jak GIMP polecany jest ludziom, którzy zaczynają swoją przygodę z grafiką (w tym przypadku wektorową), lecz zaawansowani użytkownicy również potrafią w nim zrobić fajną pracę. 

Adobe Illustrator - kombajn, absolutne TOP 1 w tworzeniu grafiki wektorowej. Jest on oczywiście płatny, ale nie ma się co dziwić, ogrom możliwości, jakie oferuje, nie byłby udostępniany za darmo. Interfejs charakterystyczny dla aplikacji Adobe, intuicyjny, ale prostota w tym wypadku to złudzenie. W Illustratorze możemy zrobić genialne wektory i, podobnie jak w przypadku Photoshopa, posiada dużą społeczność tworzącą masę wartościowych poradników.  

No i grafika 3D:

Blender - darmowy program do tworzenia obiektów 3D. Oferuje on to, czego potrzebujemy do zrobienia świetnych modeli i animacji. Mimo tego, że jest darmowy, to nie ustępuje płatnemu oprogramowaniu i to w nim poleca się zacząć modelować. Bardzo łatwy do robienia i przerabiania gotowych np. intr do swoich filmów.

Cinema 4D - zaawansowany program do tworzenia modeli. To w nim najczęściej (bo nie tylko) powstają rendery C4D. Ze względu na to, że jest płatny i oferuje potężne narzędzia jest to oprogramowanie dla profesjonalistów. 

 

FORMATY PLIKÓW 

Ostatnim elementem tego poradnika będą formaty plików graficznych:

.jpg i .jpeg - podstawowe i najczęściej spotykane formaty plików, m.in. w tych formatach zapisywane są fotografie. 

.png - ten format pliku obsługuje (w przeciwieństwie do .jpg i .jpeg) przezroczystość, toteż służy on do zapisu renderów, ale także innych grafik niewymagających obsługi przezroczystości. 

.gif - z kolei ten służy do zapisywania GIF'ów, krótkich animacji składających się z klatek (animacja to całkiem inna bajka, może kiedyś o niej opowiem). 

.psd - format projektu Photoshopa, plik z tym formatem zawiera wszystkie warstwy, filtry i w ogóle wszystko co zrobiliśmy w tym programie. 

.svg i .eps - są to typowe formaty służące do zapisu grafiki wektorowej. 

.ai - format projektu Illustratora, ten plik również zawiera wszystkie elementy stworzone w tym programie. 

Jest cała masa innych formatów, ale są to przeważnie mniej popularne i na początku raczej nie będziecie ich używać. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się


Kontakt


TS3: pompateamspeak.pl
Email: [email protected]

Zaprzyjaźnione serwisy: